Άλλη μια ακαδημαϊκή χρονιά αγωνίας, εξόδων και ανυπομονησίας για το αύριο φτάνει σιγά-σιγά στο τέλος της. Φυσικά, ως γνωστόν, ήταν μία από τις πλέον ταραχώδεις και ανατρεπτικές των τελευταίων ετών μιας και η υγειονομική κρίση εξαιτίας του περίφημου πλέον Covid-19 έφερε τεράστιες αλλαγές σε όλους τους τομείς χωρίς η εκπαίδευση να αποτελέσει εξαίρεση. Ίσα-ίσα, ό,τι ξέραμε σε σχέση με τη σχολική αίθουσα και τη διδασκαλία ανετράπη σε όλες τις σχολικές βαθμίδες. Τους τελευταίους μήνες πολλές διδακτικές ώρες «χάθηκαν» ή αναπληρώθηκαν μέσω σύγχρονων αλλά κυρίως ασύγχρονων μαθημάτων.

Οι εξελίξεις αυτές στο σύνολο τους επηρέασαν τους πάντες όσους εμπλέκονται στα των σχολείων και των Πανεπιστημίων. Από τους βρεφονηπιακούς σταθμούς μέχρι τους επί πτυχίο φοιτητές άπαντες επηρεάστηκαν σφόδρα αλλά κυρίως επηρεάστηκαν οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ’ Λυκείου. Πραγματικά δεν θα μπορούσε να τους συμβεί κάτι χειρότερο μιας και αποκόπηκαν από την εκπαιδευτική διαδικασία τόσο από τη σχολική όσο και από τη φροντιστηριακή. Σε 2η φάση και ύστερα από 2,5 περίπου μήνες τα σχολεία ξανάνοιξαν, για αυτούς ωστόσο η «ζημιά» είχε ήδη γίνει μιας και πολλοί είτε απογοητεύτηκαν είτε αποσυντονίστηκαν είτε χαλάρωσαν. Ωστόσο, οι Πανελλαδικές εξετάσεις είναι πλέον προ των πυλών έστω κι αν η εξεταστέα ύλη μειώθηκε σε κάποιο ποσοστό.

Κατά συνέπεια οι γονείς θα πρέπει να εμψυχώσουν τα παιδιά τους όσο περισσότερο μπορούν για να κατορθώσουν αυτά να αφήσουν πίσω τους τις αντιξοότητες και τις αναποδιές των περασμένων μηνών. Μόνο έτσι ίσως «διασώσουν» μια φαινομενικά «χαμένη» χρονιά, τουλάχιστον από άποψη ουσιαστικής μάθησης και εμπέδωσης της διδακτέας(;) ύλης. Παρόλα αυτά είναι δεδομένο ότι και φέτος όπως κάθε χρόνο πολλοί εξεταζόμενοι θα μείνουν εκτός ανώτατης εκπαίδευσης μιας και η επίτευξη μιας υψηλής βαθμολογίας δεν είναι καθόλου δεδομένη. Όμως, δεν θα πρέπει να επικρατήσει ο πανικός ή ο ωχαδερφισμός. Τόσο τα δημόσια όσο και τα ιδιωτικά ΙΕΚ, όπως τα ΙΕΚ στη Πάτρα για παράδειγμα, έχουν τη δυνατότητα να μορφώσουν και προσφέρουν εξειδίκευση σε άπειρους τομείς που ίσως κάποιος μέχρι σήμερα δεν είχε καν φανταστεί ή υποτιμούσε. Ας δούμε όμως πιο συγκεκριμένα και αναλυτικά κάποιες ωφέλιμες πληροφορίες για αυτά, για τη λειτουργία τους και τη διάρθρωση των σπουδών.

ΔΗΜΟΣΙΑ ΙΕΚ

Τα ΙΕΚ του δημοσίου όπως μας προϊδεάζει και το όνομα τους προσφέρουν δωρεάν μεταλυκειακές σπουδές σε σπουδαστές από 18 έως περίπου 60-65 ετών. Συνήθως στεγάζονται σε υπάρχοντες σχολικούς χώρους γυμνασίων ή λυκείων της χώρας. Στόχος τους και αποστολή τους είναι να βοηθήσουν τους σπουδαστές τους να αποκτήσουν εξειδικευμένες γνώσεις πάνω σε ένα τομέα όπως είναι η μαγειρική, το μακιγιάζ, τα τουριστικά ή ακόμη και η φύλαξη κτιρίων ή προσώπων. Η διάρκεια της φοίτησης είναι συνήθως δύο έτη, δηλαδή τέσσερα εξάμηνα όπου στο κάθε ένα παρακολουθούνται διαφορετικά αντικείμενα. Απώτερος στόχος είναι η όσο το δυνατόν αμεσότερη είσοδος αυτών των νέων στην αγορά εργασίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια προτιμώνται καθηγητές και καθηγήτριες με εξειδίκευση στην εκπαίδευση ενηλίκων προκειμένου να διασφαλίζεται μια ανώτερη ποιότητα διδασκαλίας.

ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΙΕΚ

Στον αντίποδα συναντούμε τα ΙΕΚ ιδιωτικού συμφέροντος τα όποια όμως δεν ανταγωνίζονται ούτε στο ελάχιστο τα ιδιωτικά. Ο λόγος είναι πάρα πολύ απλός: οι σπουδαστές των δημοσίων ΙΕΚ πολύ σπάνια έχουν την οικονομική δυνατότητα να επιλέξουν μια ιδιωτική σχολή. Αντιστοίχως οι σπουδαστές των ιδιωτικών κέντρων θεωρούν ότι ο κύκλος σπουδών που ακολουθούν είναι πολύ ανώτερος του αντίστοιχου δημοσίου. Σε αυτό το συμπέρασμα οδηγούνται λόγω της πολύ υψηλής ποιότητας και τεχνολογίας των εγκαταστάσεων αλλά και της πολυεπίπεδης μόρφωσης των καθηγητών τους. Εκτός αυτού έχουν περισσότερες επιλογές όσον αφορά στις μέρες και τις ώρες παρακολούθησης μιας και διαμορφώνονται διάφορα τμήματα προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες όλων. Έτσι, παρατηρείται το φαινόμενο όσοι και όσες έχουν τη δυνατότητα, να επιλέγουν κατά βάσει τους ιδιωτικούς παρόχους μιας τέτοιας εξειδίκευσης.

The post ΔΗΜΟΣΙΑ ΙΕΚ vs. ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΙΕΚ appeared first on Patratora.